El llibre Ermites, santuaris i devoció popular a Catalunya. Ermitans i aplegadors (Editorial El Farell, 2019), de Joan Arimany i Juventeny, convida a fer un viatge per una tradició popular molt arrelada a la cultura del país, com ho és la devoció a la Mare de Déu i als sants o santes, que eren venerats en santuaris i ermites. Segons l’autor, aquestes persones devotes sentien el reclam d’aquests temples per la naturalesa sagrada que se’ls atribueix.
Arimany pretén explicar de forma transversal i generalitzable a tot el país, l’origen de les construccions, la seva evolució i els personatges que hi estaven més estretament vinculats, com els ermitans o aplegadors, dels quals hi ha força notícies històriques, però no havien estat tractats en profunditat. El llibre també recull altres manifestacions culturals al voltant de les ermites i els santuaris, com ara els exvots i les presentalles, l’edició i el cant dels goigs, els romiatges i els aplecs, entre d’altres.
Els santuaris i les ermites són un dels elements més destacats de la geografia catalana, llocs que criden l’atenció de manera especial perquè solen estar situats en els indrets i paratges més bonics del país, i això afegeix un valor paisatgístic addicional al religiós, històric i cultural, que també queda reflectit en el llibre.
