Tornaveu
20 anys de la Convenció del Patrimoni Cultural Immaterial. Una reflexió

El 17 d’octubre de 2003 va aprovar-se a París la Convenció per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial. El document, fruit d’un intens i llarg debat acadèmic, va néixer amb l’objectiu de protegir les manifestacions locals enfront dels embats de la globalització cultural. El text íntegre va ser publicat en el n.8 de la revista Canemàs en versió catalana i aranesa.

La majoria dels mitjans de comunicació només es refereixen al patrimoni cultural immaterial quan una manifestació cultural és reconeguda internacionalment per a la UNESCO. Als Països Catalans, tenim la sort de comptar amb moltes expressions que ja formen part de la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat (PCI): La Patum, els castells, el Cant de la Sibil·la de Mallorca, el Misteri d’Elx, les festes de la Mare de Déu d’Algemesí, les festes de l’Ós dels Pirineus, les falles valencianes, els campaners, els raiers… A més, també tenim dues candidatures en el Llista de Registres de Bones Pràctiques de Salvaguarda: el Museu Escolar de Puçol i la Metodologia per realitzar inventaris del Patrimoni Cultural Immaterial en les reserves de la biosfera del Montseny.

El 2013, en el 8è Comitè Intergovernamental per a la Convenció celebrat a Bakú (Azerbaidjan), l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català (ENS) va ser reconeguda com a entitat acreditada per la mateixa UNESCO. Des d’aquest reconeixement, hem treballat en dues línies de treball principals. D’una banda, a favor del reconeixement i internacionalització de les expressions culturals catalanes; de l’altra, en l’enfortiment de la societat civil internacional en el disseny i aplicació de polítiques sobre PCI. Amb aquest objectiu, vam organitzar el I Simposi Internacional d’ONGs Acreditades per la Convenció, un esdeveniment que va contribuir decisivament en la creació de la ICH NGO Fòrum.

Coincidint amb el vintè aniversari de la Convenció, pensem que és un bon moment per fer una reflexió sobre les polítiques de patrimoni cultural immaterial a Catalunya. Perquè sigui útil, aquest diagnòstic ha de ser autocrític i partir del reconeixement que el magma d’actors que treballem per les festes, l’artesania, l’etnopoètica, les manifestacions musicals, etcètera, encara no hem adoptat amb convicció el concepte patrimoni cultural immaterial (o patrimoni immaterial).

Per què, tots plegats, tenim aquesta resistència? Les respostes -perquè n’hi ha múltiples- no són senzilles. Des de l’associacionisme, segurament no hem sabut calibrar el potencial que té el patrimoni cultural immaterial per aconseguir dos objectius: prestigiar les manifestacions sorgides de la cultura de base, que per volum i benefici social no tenim res a envejar a les produccions industrials o artístiques; i, d’altra banda, per posar a relluir totes aquells bones pràctiques que transcendeixen l’estricta manifestació cultural: projectes educatius, sanitaris, intergeneracionals, de reinserció social, etcètera.

Des de 2003, les administracions no han fet els deures. És trist constatar que encara no disposem d’una llei que reguli la salvaguarda i dinamització del patrimoni cultural immaterial. Una llei que hauria de servir per renovar les polítiques culturals i homologar-les internacionalment. En aquest sentit, la Convenció estableix que s’ha de garantir “la màxima participació possible de les comunitats”. Des de l’ENS, reivindiquem que a Catalunya les comunitats s’estructuren i organitzen sobretot a partir de les entitats.

En paral·lel, és necessari multiplicar esforços per difondre el patrimoni immaterial al conjunt de la ciutadania i promoure’n la recerca entre els investigadors. A principis dels anys vuitanta van fer-se les primeres passes de l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic i de l’Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic. Quatre dècades més tard, i havent-ne passat ja dues des que va aprovar-se la Convenció, no s’ha fet cap Inventari del Patrimoni Immaterial Català. Només s’han impulsat iniciatives sobre territoris i manifestacions específiques.

La manca d’una visió global també és manifesta en l’absència d’un museu nacional sobre el patrimoni immaterial català, tota una anomalia en el sistema museístic del nostre país. El projecte Els ulls de la història, que preveu crear un espai vivencial i immersiu al Palau Moja per promocionar el patrimoni material i immaterial, pot ser un pas en la bona direcció. Se n’hauran de fer molts altres.

Catalunya és un país amb un teixit associatiu molt ric i una gran diversitat patrimonial. Un país que s’havia caracteritzat per liderar el compliment de les directrius marcades des de la UNESCO. De moment, no ha estat el cas de les polítiques sobre patrimoni cultural immaterial. Entitats i administracions hem de posar-nos les piles. Tenim molta feina a fer.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Joan-Ramon Gordo i Montraveta (Mon) a octubre 22, 2023 | 12:02
    Joan-Ramon Gordo i Montraveta (Mon) octubre 22, 2023 | 12:02
    Celebro que la Junta de l'ENS s'hagi decidit aprofundir aquest tema, que es va iniciar en temps de la presidència de l'Antoni Carné, i continuà amb les presidències de Josep Viana i Rosa Maria Provencio. Com molt be dieu, l'ENS té una posició de privilegi per poder desenvolupar el tema del patrimoni immaterial i la seva concreció al país, al ser entitat acreditada per la UNESCO en el 8è Comitè Intergovernamental per a la Convenció celebrat a Bakú (Azerbaidjan) La dècada dels anys vuitantes fou la de la consolidació del moviment associatiu (molt tocat per la fugida dels líders culturals als ajuntaments i a les noves institucions democràtiques del moment). Però també fou el moment de la nova embranzida a partir del 1er Congrés de Cultura Popular i Tradicional i successius, amb el sorgiment de la majoria de federacions, però amb un acompanyament institucioanal notori. Començàvem el mil·lenni amb el sorgiment de l'ENS a partir del procés participatiu Debats al Territori i la celebració del 1er Congrés de l'Associacionisme Cultural Català. Després d'aquest procés tranversal de consolidació interna, fruit de la maduresa associativa, ara seria interessant aprofundir aquesta darrera vessant internacional amb propostes concretes, amb una diagnosi i un pla d'acció consensuat entre el moviment associatiu i l'administració. L'ENS disposa de discurs conceptual, d'experiència metodològica i recorregut, que li permeten afrontar amb èxit aquests nous reptes.
  2. Icona del comentari de: Rafel Folch a novembre 07, 2023 | 14:49
    Rafel Folch novembre 07, 2023 | 14:49
    Considero que en l’article hi ha algunes afirmacions que al meu modest parer caldria matisar. Al llarg dels darrers anys a Catalunya s’ha desenvolupat un gran ventall, ampli i divers, d’iniciatives culturals, programes i projectes patrimonials adreçats a la identificació, documentació, reconeixement i projecció de tot el que es coneix sota l’etiqueta de patrimoni immaterial; alguns d’aquests programes endegats abans fins i tot de l’aprovació de la Convenció de PCI de la Unesco. Ja fa temps, doncs, que s’han establert i desplegat no poques línies de treball orientades a la consecució dels dos objectius que s’esmenten en l’article: el de col·locar el patrimoni etnològic, i amb ell el patrimoni immaterial, a la mateixa alçada social i cultural que gaudeix el patrimoni històricament considerat més rellevant i hegemònic (patrimoni artístic, monumental....), i el de promoure la funció social del patrimoni etnològic en relació a la integració i el benestar socials, el reconeixement de la diversitat cultural, etc., tot i que cal reconèixer que aquestes línies probablement no sempre han estat prou valorades i no sempre han gaudit dels recursos adients per tal de desplegar amb més fermesa els seus objectius. No és del tot cert, tal i com afirma l’article, que no s’ha fet cap Inventari del Patrimoni Immaterial Català. Certament, que jo sàpiga no existeix cap programa que porti aquest nom, però cal assenyalar que l’any 1994 ja es va posar en marxa el programa de l’Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya (Departament de Cultura) programa encara en curs, que durant tot aquest temps ha impulsat projectes de documentació, investigació, promoció i difusió del patrimoni etnològic català, tant de base material com immaterial. Aquest projecte ha generat un gran arxiu especialitzat que recull una gran diversitat de manifestacions culturals, el qual configura un veritable inventari (incomplet si es vol, però inventari) sobre l’evolució i l’actualitat de la (o les) cultura/es popular/s de Catalunya. El programa té actualment algunes llacunes que caldria abordar, especialment en relació a la difusió i l’accés obert dels seus fons i en l’obertura de noves línies de treball orientades a la documentació, estudi i restitució del patrimoni etnològic i immaterial. Però, tot i això, cal no perdre de vista aquesta i altres iniciatives similars (com ara el Catàleg del Patrimoni Festiu de Catalunya, o l’elevada quantitat de projectes duts a terme per entitats i institucions patrimonials de tota mena arreu: museus, centres d’interpretació, centres d’estudis, associacions de recerca....) que han donat lloc a una realitat que, tot i els entrebancs i les seves possibles febleses, ha aconseguit consolidar les bases per tal de que avui en dia ja no sigui possible l’abordatge integral del patrimoni cultural català sense la força i la presència destacades del patrimoni etnològic i immaterial. En relació a un possible museu de patrimoni immaterial, ja fa anys que de manera recurrent sorgeix o reapareix la proposta de crear un museu nacional d’etnologia a semblança de la resta de museus nacionals: art, ciència, història, arqueologia, però la iniciativa, per diferents motius que ara no venen al cas, no ha acabat mai de reeixir. La darrera proposta, de ja fa uns quants anys, fou la de dissenyar un museu de societat que inclogués una mirada transversal a la societat i al patrimoni des de les diferents disciplines de integren el conjunt de les ciències socials (història, arqueologia, antropologia....), projecte que finalment també va decaure. Esperem que en un futur, aquesta o alguna altra proposta similar es concreti en un bon museu, o una xarxa de museus, sigui d’etnologia o de societat o similar, però no només sota la noció de patrimoni immaterial (de fet, cal recordar l’existència entre altres de la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya i de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial). Pel que fa a la legislació, és evident que la normativa patrimonial catalana necessita una bona revisió i una profunda actualització. La normativa actual es va aprovar fa ja 30 anys, i la societat i el patrimoni cultural han evolucionat i canviat molt aquests darrers 30 anys. Però, tot i que avui es revela ja insuficient, el marc normatiu aprovat llavors va establir les bases de la incorporació del patrimoni etnològic, i amb ell l’immaterial, a les polítiques públiques sobre el patrimoni cultural de casa nostra. Disculpeu la llargada del comentari, però si m’he estès potser més del compte és perquè considero que és necessari i important no obviar tota aquesta trajectòria, ja que al meu parer l’article deixa entreveure la idea de que el patrimoni immaterial representa una realitat cultural nova a la qual no se li ha prestat cap mena d’atenció, com si l’arribada de la Convenció de PCI aterrés sobre poc més que un desert patrimonial, cosa que no seria pas certa. Hi ha a casa nostra tot un impuls de treball prou consolidat, que naturalment cal revisar, impulsar i millorar, i sobre el qual l’esmentat patrimoni immaterial, lluny de substituir-lo o invisibilitzar-lo, ha de reforçar i donar-li continuïtat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa