El Disseny Hub de Barcelona va acollir ahir dimarts la 33a Gala dels Premis Ateneus, que reconeix tasca que fan les diferents associacions culturals, les persones i les empreses en favor de la cultura i l’associacionisme cultural. La Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC) va lliurar 11 premis corresponents a 5 categories. I també va atorgar el Premi Honorífic a l’Acadèmia del Cinema Català com a reconeixement per la seva tasca a l’hora d’acostar les produccions catalanes al territori a través del cicle Gaudí, una xarxa de la qual en formen part 20 ateneus d’arreu del país.
El primer premi a la Creativitat Artística s’ha concedit al Centre Cultural i Recreatiu de Pineda de Mar pel projecte The Pastorets, el musical (www.thepastorets.com). El jurat reconegut la reconversió d’un clàssic de la cultura popular, com són Els Pastorets, en un musical innovador, modern, dinàmic i divertit, tot aconseguint una gran implicació de la massa social, i una destacada repercussió i èxit de públic. L’espectacle familiar, que en la seva temporada d’estrena va esgotar les entrades de totes les funcions, respecta l’obra original de Folch i Torres, però incorpora 13 temes musicals que són versions adaptades de peces populars d’artistes com Lady Gaga, Elthon John, Abba, Frank Sinatra, Cristina Aguilera o Luis Fonsi.
L’Ateneu Barcelonès ha estat guardonat amb el premi Jove, Proposa! per la iniciativa Cafè Continental, una tertúlia adreçada a persones de 18 a 30 anys que vol esdevenir el punt de trobada cultural obert, interdisciplinari i transversal dels joves de Barcelona. L’objectiu és recuperar l’esperit de les tertúlies històriques de l’ateneu, tot rejovenint la base social de l’entitat. La proposta, que tindrà una periodicitat setmanal, estarà oberta a tots els joves, siguin socis o no de l’ateneu, i comptarà amb convidats especialitzats segons la temàtica tractada. A més, es crearà un Podcast quinzenal conduït pels mateixos joves per tractar temes culturals i d’actualitat.
Pel que fa a la categoria Treball en Xarxa, el primer premi s’ha lliurat a l’Associació Múria social d’Olot pel projecte L’ull viu, cinema social al Núria, un cicle de cinema social organitzat per l’ateneu en col·laboració amb el Terra Gollut Film Festival i altres entitats del municipi.
El projecte La Peni… cal! del Teatre de la Peni de Molins de Rei ha rebut el primer premi a la Comunicació Associativa. El jurat ha valorat l’esforç de crear un projecte de comunicació que ha sigut la punta de llança de la modernització i renovació de l’ateneu -que enguany ha celebrat el seu centenari- teixint aliances locals i, alhora, cercant el suport d’artistes d’abast nacional. Es tracta d’una estratègia global de comunicació per fer arribar l’entitat a nous públics, amb l’edició d’un vídeo amb artistes reconeguts del panorama nacional, la renovació de la web i les xarxes socials, o la participació en actes.
Finalment, el premi Foment de la Participació, adreçat a entitats socioculturals externes a la Federació d’Ateneus, s’ha concedit a l’Associació d’Agitació Cultural de Ponent la Baula de Lleida pel cicle Memòria 2N, que té com a objectiu recuperar la memòria històrica de la ciutat, tot dignificant les víctimes del franquisme i de la repressió.
El president de la Federació d’Ateneus, Pep Morella, ha obert la gala felicitant a tots els ateneus que han presentat candidatura enguany: 75 candidatures d’un total de 53 entitats. En el seu parlament, ha reclamat el 2% del pressupost per a la cultura, “per poder tirar endavant projectes tan necessaris com la rehabilitació dels nostres ateneus, ja que molts d’ells són autèntiques joies arquitectòniques, però comencen a tenir problemes, tant constructius com de manteniment o de compliment de les noves normatives”.
