Tornaveu
La Fira Mediterrània acompanyarà 19 projectes que reinterpreten l’arrel

La Fira Mediterrània de Manresa ha presentat les propostes artístiques que acompanyarà a través de programa de suport a la creació i producció de l’Obrador d’arrel. Són 19 projectes –de música, dansa i teatre i circ– entre els quals trobem noms com Judit Neddermann, Arnau Tordera o l’OMAC, propostes que revisiten les havaneres o les cançons infantils, que rescaten la polifonia tradicional catalana o que exploren el toc de la castanyola. Propostes totes elles que “parteixen de l’arrel, la tradició i cultura popular però amb una mirada actual que ens interpel·la avui dia”, segons va destacar Jordi Fosas, el director de la Fira.

En la presentació, al Teatre Kursaal de Manresa, han participat els artistes, representants de la cinquantena de col·laboradors (entitats, equipaments, festivals, institucions i empreses) amb les quals Fira estableix sinergies i complicitats, i els “acompanyadors i acompanyadores” –una figura que es va estrenar com a prova pilot l’any passat i que es consolida en aquesta edició–, professionals de la gestió cultural que s’encarregaran de “tutelar” els creadors i les companyies per tal que “els projectes arribin a bon port”, va explicar el director.

De les 19 propostes, 10 són de música, 4 de dansa i 5 de teatre i circ. Per temàtica, una gran majoria són d’arts en viu, una de comunitat, realitzada amb associacions de cultura popular, i també hi ha dues de col·laboracions internacionals. Fosas va destacar que d’aquest total, 9 d’aquest total provenen d’artistes i companyies dels Programes d’impuls a la música i a la dansa d’arrel (l’altra pota de l’Obrador, a banda de Programa de suport a la creació), “un fet que prova que aquests programes estan funcionant”, va celebrar en l’acte la directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, Carol Duran,

Els projectes formaran part de la programació oficial de la pròxima edició de Fira Mediterrània de Manresa, que se celebrarà del 15 al 18 d’octubre.

Foto de família dels artistes i col·laboradors de l’Obrador d’Arrel / Foto: Fira Mediterrània

Les propostes de música

En l’apartat musical, el més nombrós, destaquen la nova producció de l’OMAC, (Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya), Pau, un homenatge a Pau Casals i al seu compromís amb la pau i els drets humans; la col·laboració de Judit Neddermann i Trio Fortuny, que presentaran un disc de cançons tradicionals catalanes, o Sirènia, una reinterpretació de les havaneres en clau contemporània d’Arnau Tordera.

En aquest àmbit trobem també a la violinista Coloma Bertran, que experimenta amb la figura dels antics sonadors de música tradicional, La Portera, que investiga sobre l’evolució dels rituals de cura amb Quan siguis gran i jo sigui velleta, unint  cançons de bressol amb instruments ceràmics, i el grup de folk de música pirinenca Sorguen, guanyadors del Concurs Sons de la Mediterrània.

La polifonia tindrà un protagonisme especial, amb Neus Borrell i Elena Tarrats i Mapes, “un treball d’arqueologia musical que vol rescatar i fer tornar a sonar la polifonia tradicional catalana”; el trio Aluca, que indaga en l’experiència humana del cant, i el grup femení Silvestres, que col·laboraran amb la formació corsa Suarina en una de les dues residències creuades que formen part del programa. La segona unirà el grup català de jazz contemporani KIW i el multiinstrumentista marroquí Mourad Belouadi.

Les propostes de dansa

En el terreny de la dansa, l’Obrador acompanya quatre projectes. Destaca la proposta “en comunitat” (realitzada en col·laboració amb una associació) titulada Amb el dit, dit, dit!, on l’Esbart Dansaire de Mollet es proposa revisitar la història del Joan Petit, “amb els seus clars i obscurs”, en un viatge escènic per l’origen de les cançons infantils tradicionals acompanyats per l’artista i performer burgalesa Lara Brown i el grup Terrae.

També estaran en l’Obrador Pere Seda i l’Esbord, que segueix abordant les contradiccions de la identitat catalana a Catalanwashing; Radicel·la, que explora els sons de la castanyola en la dansa catalana amb Repic, i Ester Guntín, guanyadora del Premi Delfí Colomé, parteix a Brida de la dansa dels cavallets per explorar “la doma de cavall i la coreografia codificada com a forma de control dels cossos”.

Les propostes d’arts escèniques

Aquest apartat, prenent com a principal punt de partida la memòria i el llegat, l’Obrador d’arrel 2026 inclou 5 propostes. Cia. Fèmut estrenarà a l’abril CLAM, un espectacle de circ que “s’inspira en els balls dels gegants i reivindica la vida senzilla, els jocs i la resistència”. El carrer serà també l’espai d’acció de Jubileo Cimarró, una acció performativa que vol parlar de la memòria dels pobles de la diàspora africana a Catalunya. Per la seva banda, Aina Roca intenta reconstruir la casa de la seva infantesa a través els records a El temps a través d’un forat.

Completen el bloc dues propostes destacades adreçades al públic familiar: Cia. Pagans, convidarà els infants a participar en un ritual col·lectiu que unirà les plantes que creixen en els marges i els dispositius tecnològics a Mala herba sempre creix; mentre que la companyia de titelles Pea Green Boat proposarà viatjar a les tradicions de les festes i rituals del solstici jugant amb les percussions de trocs, pals i altres elements naturals.

El programa de l’Obrador d’arrel està impulsat per la Fira Mediterrània de Manresa la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural i té un pressupost global de 360.000 euros.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa