Tornaveu
En marxa la Festa Major de Sant Pere a Reus: quatre segles creant cultura

Reus ja respira Festa Major de Sant Pere. El gruix de les propostes culturals serà entre el 24 i el 29 de juny, però des d’ara ja hi ha moltes activitats programades, com per exemple, concert de gralles, actuacions musicals, concurs de sardanes, diada castellera i barraques, o la revetlla de Sant Joan. Podeu consultar tot el programa fent clic aquí. Sigui com sigui, la ciutat acollirà una programació molt extensa farcida d’actes tradicionals i activitats populars per a tots els públics. Declarada festa patrimonial d’interès nacional, la Festa Major de Sant Pere és la màxima expressió de la rellevància que la tradició té a la ciutat. I és que parlem de quatre segles de vida amb els mateixos rituals: el toc de campana anunciador de la festa, l’encesa de la teiera, els oficis de Completes, les tronades, la processó i la singularitat de les tres claus necessàries per treure el reliquiari de la Prioral. A més, elements del seguici com ara la Mulassa,  els Gegants i els Nanos, totes les danses tradicionals, el Bestiari, el Ball de Diables i els Castellers destaquen com a part del patrimoni tangible d’aquesta festa.

Però anem a pams. El tret de sortida oficial és dona el dia de Sant Joan, amb el pregó, primera tronada i Cercavila del Masclet, i per tancar la nit, la Prioral de Sant Pere farà tradicional concert de Festa Major de l’Orfeó Reusenc. L’endemà, dimarts, 25, primer concert vermut, Correbanyes i Balls Parlats, a més de la cercavila del Canó de les Festes. També hi haurà concert a càrrec de l’Orquestra La Principal de la Bisbal i ball de gitanes, entre altres activitats.

El dia 26 el focus es posarà al vespre, amb concert a càrrec de la Banda de Fer l’Índiu i la Banda Simfònica de Reus, com a preàmbul de La Nit de Fer l’Índiu. I a les 23:30 h, des de l’Ajuntament, inici de la cercavila de La Nit de Fer l’Índiu. L’Àliga i els gegants Indis pujaran en cercavila fins al Campanaret per recollir l’element convidat d’aquest any, els gegants Negres, amb motiu del seu 35è aniversari.

Dijous 27: Festa Major Petita i Ball de Gralles

A les 18 h, Toc de la Festa Major Petita per anunciar la sortida del Seguici Petit, a càrrec dels Ràngers i Noies Guia de l’agrupament escoltes i guies MontsantCim, campaners de la ciutat. Al mateix temps, des de l’Ajuntament, inici de la cercavila del Seguici Petit. Després d’un sopar popular, ball de gralles amb Les Antines i Canya d’Or. Tancaran la nit amb un potent repertori de versions que servirà de precedent per als dies centrals de la festa major.

Divendres 28: Les Completes i les Revetlles

Des de les 9 del matí, Toc de Festa a càrrec dels agrupaments escoltes i guies MontsantCim i Misericòrdia, campaners de la ciutat, i sortida de la cercavila dels Gegants de Reus, la Mulassa de Reus, els Nanos de Reus i l’Àliga de Reus per recórrer els carrers i places de la ciutat. Després, a les 12 h, Toc de Festa que anuncia la vigília de la festivitat de Sant Pere, a càrrec dels agrupaments escoltes i guies MontsantCim Misericòrdia, campaners de la ciutat. A les 20 h, el Seguici Festiu de la ciutat amb el Ball de Diables, el Ball de Pere Joan Barceló, la Víbria, el Drac, el Basilisc, el Lleó, els Nanos, la Mulassa, els Gegants, el Carrasclet, el Ball de Sederes, el Ball de Pastorets, el Ball de Galeres, el Ball de Cavallets, el Ball de Cercolets, el Ball de Prims, el Ball de Valencians, el Ball de Bastons de l’Esbart Santa Llúcia, la Dansa de mossèn Joan de Vic, el Ball de Gitanes, el Cos de Bastoners de l’Orfeó Reusenc, els Xiquets de Reus i l’Àliga, oferiran els seus balls, danses i castells.

A les 21 h,  anada a Completes de la Corporació Municipal amb el/la convidat/ada d’honor de la Festa Major, i després Solemne Ofici de Completes. Obertura de l’arca de l’altar major, on es guarda durant tot l’any el bust reliquiari de la imatge de Sant Pere, amb tres panys. Durant la celebració es podran escoltar els “Goigs de Sant Pere”, amb l’acompanyament musical de l’orgue de la prioral a càrrec de Josep Enric Peris i Vidal. I per tancar la nit, revetlla de Sant Pere i música.

La traca final del 29 de juny: Sant Pere

El dia comença amb les matinades per despertar Reus i elToc de Festa, a càrrec dels agrupaments MontsantCim Misericòrdia, campaners de la ciutat, i des de l’Ajuntament, sortida dels gegants per recórrer els carrers i les places de la ciutat. I durant tot el matí, actes de cultura popular a la plaça del Mercadal. A la tarda, solemne missa concelebrada, amb l’acompanyament musical de l’Orfeó Reusenc, la coral l’Encís i l’orgue de la prioral. Quan la imatge de Sant Pere surti per la porta de la prioral, l’Àliga de Reus farà el seu ball solemne curt. I arrencada del seguici dels grups festius de la ciutat. El carrer de Sant Pere Apòstol estarà habilitat amb el tram tranquil i silenciós per a persones amb altes sensibilitats. I ja per acabar, últimes ballades, encesa de la Víbria i el Drac carretillada de Sant Pere a càrrec del Ball de Diables, que posarà punt final a la festa de Sant Pere d’enguany.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa