Un any més, la basílica de Santa Maria del Pi de Barcelona esdevindrà l’escenari on s’interpreta la vida i el llegat de Sant Josep Oriol, les despulles del qual reposen a la mateixa església. El pròxim 15 de març a les 20 h acollirà el XXVII Retaule de Sant Josep Oriol, una representació que des de fa un parell d’edicions, s’allunya de l’ornamentació del barroc i posa el focus en una interpretació més austera, prescindint més del material escenogràfic. De fet, aquesta austeritat fa honor al mateix exemple de sant Josep Oriol, que es feia dir el ‘Doctor Pa i aigua’ per fer valdre la senzillesa de les coses. L’entrada és lliure, però es pot fer una aportació voluntària per a les despeses del Retaule.

El Retaule de Sant Josep Oriol, organitzat per l’Associació del Retaule de Sant Josep Oriol de la parròquia del Pi, és una peça teatral que comença amb una processó per alguns carrers del barri Gòtic. De fet, previ al Retaule, a les 11 del matí es representa l’Anunci del Baladrer a la plaça del Pi, amb actors alumnes de l’Escola d’Arts Escèniques Lazzigags dirigits per Miquel Agell. A les 19 h, pels carrers del barri del Pi i amb la participació dels Gegants del Pi, s’escenifica l’arribada del Llegat de Roma que el 23 de juny de 1807 va comunicar a la ciutat la beatificació de Josep Oriol i Bogunyà, provocant un gran esclat d’alegria a la ciutadania. Hi prenen part els gegants del Pi, en Mustafà i l’Elisenda, a més de les figures del bestiari, el Lleó i la Mulassa, i un llegat o missatger a cavall que duu la notícia de la santificació de mossèn Oriol, acompanyat d’actors vestits d’època amb ciris i torxes.
Més de 100 intèrprets
Els intèrprets són més de 100 voluntaris que, juntament amb la llum de les espelmes i els ornaments antics, ens traslladen als segles XVII i XVIII. La direcció de la peça teatral és a càrrec de Pasquale Bavaro, amb la participació de la Capella de Música de Sta. Maria del Pi, director Francesc Garrigosa, el Cor Gregorià, director Ramon Vilà, i Bernat Bailbé a l’orgue.
L’obra s’estructura en tres parts. En la primera, un baladrer s’encarrega d’explicar la infantesa del sant, i en la segona un actor que representa el baró de Maldà narra els fets de la seva vida i miracles. En la part final, un grup d’escolans canten l’agonia i la mort de Sant Josep Oriol. El retaule es representa sense interrupció des de l’any 1997, amb un acompanyament musical de l’època a partir de la documentació de l’Arxiu de Santa Maria del Pi, interpretat amb instruments antics.
El “Doctor Pa i Aigua” (Barcelona, 1650-1702) va deixar una empremta profunda en els barcelonins del segle XVII. L’austeritat, la senzillesa i la caritat van ser alguns dels valors que el van portar cap al camí de la santedat. Així, sant Josep Oriol tenia cura dels més necessitats, a qui cuidava i donava remeis per a les malalties. A més a més, els seus guanys també els destinava al servei dels altres. Un sacerdot que, amb la seva vida dedicada al servei de la basílica, s’ha convertit en un patró molt estimat per tots els del barri.

