L’activista i sindicalista Nemesi Solà i Franquesa ha mort aquest dissabte als 95 anys a Sant Pere Pescador, segons va informar Memorial 1714, l’associació cívica i cultural de la qual va ser un dels impulsors. Solà, forner de professió, va ser escolta i un rellevant activista i defensor dels drets culturals i nacionals catalans. El 2015 va ser guardonat amb el premi Joan Amades de cultura popular i el 2018 va rebre la Creu de Sant Jordi el 2018 en reconeixement a la seva contribució a la cultura catalana i als drets nacionals del país.
Nascut a Barcelona el 1929, Solà es va formar en el cristianisme de base i en l’escoltisme, moviment en el qual va ocupar llocs de responsabilitat. Va participar en un grapat d’organitzacions catalanistes i va lluitar contra la dictadura des d’organitzacions on va tenir un paper actiu, com ara l’Associació Tradicions i Costums, de la qual en va ser un dels fundadors, i Òmnium Cultural.
Com a militant antifranquista, va organitzar fugides a través dels Pirineus i va participar en la vaga de tramvies del 1951. El 1967, en plena dictadura, va organitzar amb un grup de joves el segrest de la imatge de la Mare de Déu de Núria, per evitar que fos coronada per Franco, en un dels capítols més recordats de la seva trajectòria. Els segrestadors se la van endur del santuari de Núria, a Queralbs, i des d’allà van enviar un comunicat en què demanaven el retorn de l’exili de l’abat de Montserrat, Aureli Maria Escarré i el nomenament de bisbes catalans, en suport a la campanya ‘Volem bisbes catalans’.
També va ser un dels impulsors a partir dels Focs de Sant Joan (1960) de la Flama del Canigó, i va participar en la creació del Museu de l’Exili de la Jonquera.