Reportatge

El 9è Cor Jove Nacional de Catalunya escalfa la veu

La formació debutarà a Eslovènia i al Festival de Música Antiga dels Pirineus durant aquest mes de juliol

Cant coral
El CJNC, amb el director, Pere Lluís Biosca, celebren el seu encontre anual a Barcelona
El CJNC, amb el director, Pere Lluís Biosca, celebren el seu encontre anual a Barcelona | ENS

Periodista - Equip de redacció Ens de l'Associacionisme Cultural Català

El Cor Jove Nacional de Catalunya arrenca una nova edició, la 9a, sota la direcció de Pere Lluís Biosca i un programa que aposta per la música sacra i pels autors contemporanis i del barroc català. La formació, integrada per joves entre 18 i 28 anys, assaja aquesta setmana a Barcelona abans de viatjar a Eslovènia per participar a l’Europa Cantat Festival. A finals de mes debutarà a Catalunya en el marc del Festival de Música Antiga dels Pirineus.

“El CNJC és sobretot una oportunitat única de treballar amb grans directors i obres de compositors catalans i internacionals, de conèixer altres maneres de fer música i interactuar amb altres cors, tot plegat et fa créixer en l’àmbit musical i humà”. Xavier Casademont és un dels 32 cantaires que formen part de l’última fornada del CNJC, i que aquesta setmana es troben reunits a Barcelona en l’encontre anual.

Projecte formatiu 

L’encontre són quatre dies de treball intens, en què assagen set o vuit hores al dia, tant en grups reduïts com en sessions conjuntes, i en què, sobretot, conviuen plegats. Com Casademont –que ha estudiat composició a l’ESMUC i canta en diversos cors, com els Amics de l’Òpera de Sabadell o el O Vos Omnes de Tarragona– la majoria dels participants són estudiants de cant o inclús de cant superior, però a qui els falta l’experiència de treballar en un ambient professional. Hi ha alumnes que s’estrenen, però també hi ha de veterans, com el mateix Casademont, que, amb 27 anys, ha format part del CNJC des de la primera edició, l’any 2013; tot i així, ell assegura que “cada any és únic: pels cantaires, la direcció, el repertori”.

Pere Lluís Biosca també s’estrena aquests dies al capdavant d’aquest projecte que impulsa el Moviment Coral Català. L’actual director del cor Francesc Valls de la Catedral de Barcelona i del cor Madrigal afirma que “formar un cor des de zero és tot un repte. El primer dia és una incògnita: no saps com sonarà, si les veus empastaran, si ens entendrem, perquè ells no em coneixen a mi, i ells tampoc han cantat mai junts. Has de fer un repertori que és nou i molt exigent en tots els sentits, musicalment, tècnicament i vocalment. I el procés és molt ràpid, perquè en quatre dies d’assaig has d’aconseguir que el cor soni com si fos un grup estable” i amb personalitat pròpia.

A tot això s’afegeixen les complicacions derivades de la pandèmia: principalment, haver de cantar amb mascareta, “ja estem acostumats, però continua sent incòmode”, i també altres imprevistos “col·laterals”, ja que abans de començar el CJNC ha tingut dos positius de Covid i alguns confinats.

Aquest matí, els cantaires han rebut la visita del compositor Albert Guinovart, per treballar el seu Dixit Dominus, una de les obres que han de preparar. I és que el programa d’enguany té una primera part centrada en els compositors contemporanis catalans, que inclou també una peça de Mariona Vila i dues obres d’encàrrec de Joan Magrané i Bernat Vivancos.

Debut a Eslovènia i al FeMAP

En acabar l’estada a Barcelona, el cor viatjarà cap a Ljubljana, a Eslovènia, per participar a l’Europa Cantat Festival (20 de juliol). Allà treballarà al costat dels cors joves nacionals d’Àustria i Eslovènia i debutarà davant el públic en diversos concerts en solitari. També tindran temps per preparar el programa que presentarà al Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) –els dies 30 i 31 de juliol a Tremp i Berga–, que alternarà les obres contemporànies amb composicions del barroc, d’autors com Joan Pau Pujol, Cererols, Monteverdi o Palestrina.

L’1 d’agost el CJNC farà el seu últim concert d’estiu a Malgrat de Mar, i poc després es tornarà a reunir per gravar un disc a l’Auditori de Vilafranca del Penedès. El Cor finalitzarà la seva etapa el febrer de 2022 a l’Auditori de Barcelona,  formant part de la programació del festival Emergents.

Abans de marxar pregunto a Xavier Casademont què significa per a ell cantar: “És viure, és felicitat, és poder plasmar emocions, i el cant coral també et permet fer societat, fer cultura tots junts. A més, sembla que quan cantem alliberem endorfines, que ens donen felicitat. Fins a l’últim dia estarem cantant”. Penso que és una bona recomanació en aquests dies complicats.

 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article