Reportatge

Repensar la música d'arrel catalana

El Congrés Nacional de Música d'Arrel (13-15 novembre) comptarà amb trenta-cinc comunicacions, dividides en sis àmbits temàtics.

Música tradicional
El Centre Artesà Tradicionàrius acollirà el Congrés Nacional de Música d'Arrel
El Centre Artesà Tradicionàrius acollirà el Congrés Nacional de Música d'Arrel | Centre Artesà Tradicionàrius

Per què en les raves que s’han celebrat aquest estiu arreu de Catalunya la música popular catalana hi ha estat completament absent? Per què els programadors i tècnics culturals tenen tan poca tendència a contractar grups de música tradicional? Quina barrera impedeix que els gèneres musicals propis del nostre país tinguin una presència normalitzada als mitjans de comunicació? Són algunes de les preguntes que segurament es plantejaran en el Congrés Nacional de Música d’Arrel, previst el 13 i 15 de novembre al Centre Artesà Tradicionàrius (CAT), entitat organitzadora -juntament amb el Departament de Cultura- de les jornades.

En la roda de premsa de presentació, Joana Domènech ha explicat que La Xeixa ha impulsat i s’ha responsabilitat del contingut ideològic del congrés amb l’objectiu de donar resposta al “malestar del sector i la necessitat de conèixer-ne les realitats diverses i arribar a conclusions que facin revifar la música d’arrel”. Esteve León ha destacat que anteriors congressos, com ara el de Cultura Catalana (1975-77) o els de Cultura Popular i Tradicional (1981-82 i 1995-96), ja havien tractat la situació de la música d’arrel. No obstant això, el vicepresident del CAT ha remarcat que es tracta del primer congrés específic sobre aquest àmbit.

Maria Àngels Blasco ha incidit en la dignificació que ha suposat la creació d’estudis superiors d’instruments tradicionals a l’Escola de Música de Catalunya (ESMUC) per la música d’arrel. A més, ha desitjat que el congrés tingui transcendència a curt i mitjà termini. “L’hem de projectar de cara al futur per dotar-nos d’eines i després fer front als reptes que tinguem davant”, ha emplaçat la  directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, per qui el congrés “és una invitació per fer jornades específiques sobre alguns dels temes que no s’hi podran tractar”.

Manu Sabaté (La Xeixa) ha desgranat els sis àmbits temàtics en els quals s’estructurarà el congrés: identitat, models d’organització professional, comunicació, creació artística, models pedagògics i llegat i relleu generacional. Quatre d’aquests àmbits comptaran amb ponències marc per tal d’introduir els continguts i paràmetres del debat. Sabaté s’ha felicitat pel fet que el comitè científic del congrés hagi hagut de triar trenta-cinc comunicacions entre les més de setanta propostes que s’han presentat, fet que demostra que “el congrés respon a una necessitat”.

Sabaté també ha avançat que el programa contempla una ponència inaugural a càrrec dels Drs. Jaume Ayats i Anna Costal, i l’actuació de reconeguts músics de l’escena catalana: mentre que Joana Gomila i Arnau Obiols oferirà un espectacle de nova creació, Carles Belda i el conjunt Badabadoc es retrobaran en un concert que fara les delícies dels nostàlgics d’aquest grup.

La celebració del Congrés Nacional de Música d’Arrel s’adaptarà a la situació sanitària que visqui Catalunya entre el 13 i 15 de novembre. Des de l’organització, ha explicat Domènech, es prefereix mantenir la presencialitat de les jornades amb l’objectiu d’estimular el debat.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article