Reportatge

Concert al castell de Sant Marçal de Cerdanyola del Vallès

És ben cert que la cultura popular i tradicional sovint són lligades a conceptes o expressions culturals més aviat vells o antiquats. Tanmateix, hi ha propostes d’espectacles, esdeveniments o manifestacions que, lluny d’emmarcar-se en els paràmetres habituals d’una cultura popular un xic ‘passats de moda’, ofereixen uns resultats perfectament d’acord amb altres ofertes d’àmbits més actuals i, fins i tot, tecnològicament equiparables a espectacles o esdeveniments d’un caire modern o d’avantguarda. I a més, sense perdre la seva essència de cultura popular, feta des de la base del poble, amb protagonistes d’aquest mateix poble i amb temàtiques que poden ser perfectament d’un origen passat en el temps, però què es mostren amb un format, un llenguatge de comunicació o una escenificació que resulta actual i avançada.

Així, en algunes de les bandes de música federades a la Federació Catalana de Societats Musicals (FCSM), podem reconèixer exemples de ‘propostes innovadores’ que obren unes possibilitats molt interessants per a captar l’atenció del públic en un marc sociològic tan obert i amb tanta oferta d’esdeveniments musicals. Efectivament, amb una gran qualitat intrínseca en l’activitat realitzada, amb el màxim respecte vers les peces originals interpretades i l’obligada consideració al públic espectador, les bandes han començat a oferir en els concerts plantejaments menys tradicionals, més agosarats i més innovadors que en les actuacions previsibles en un concert habitual, com en molts dels que han fet aquestes formacions musicals des de fa 165 anys que existeixen al Principat.

Un exemple a tenir en compte de la cultura popular en l’àmbit musical —crec que es pot aplicar a qualsevol activitat lligada a la cultura— el tenim al Gran Concert d’Estiu de l’Agrupació Musical de Cerdanyola del Vallès (AMCV). L’entitat presenta des de fa vuit anys el primer divendres de juliol un concert al castell de Sant Marçal de Cerdanyola del Vallès. Un esdeveniment que se celebra als magnífics jardins del castell i que ha guanyat un prestigi, un reconeixement i fins i tot un glamur que no ha passat desapercebut en el context de les bandes de música, i en l’oferta vallesana musical de començament de l’estiu.

Llavors, quines són les propostes innovadores? De primer, una escenificació molt acurada, amb un gran escenari col·locat en un indret que mai no havia estat utilitzat d’una manera tan agosarada: a sobre d’un estany d’aigua del castell. Segon, una il·luminació espectacular, que omple de llum l’escenari, els arbres, la façana del castell i altres elements decoratius. Tercer, uns equips de sonorització molt moderns i adients per a l’espectacle i l’entorn. Quart, l’aprofitament tecnològic audiovisual en diferents concerts: pantalles gegants on es projecten determinats passatges relacionats amb les peces interpretades o que serveixen per a presentar l’acte, o la projecció de determinats vídeos relacionats amb l’esdeveniment, o la presentació teatralitzada virtual d’una peça a interpretar o del mateix concert. Cinquè, serveis col·laterals que permeten que l’esdeveniment tingui un caire pràctic i funcional —servei de bar, pàrquing, etc.—. I, sobretot, la proposta innovadora en els repertoris a interpretar, diferents dels habituals per a aquestes formacions, tot combinant elements i formacions diverses en l’oferta musical: banda i coral, banda i piano, banda i quadre de ball, banda i ballet clàssic.

Enguany la proposta de l’AMCV, per al dos de juliol, consisteix en un concert de «Música russa i ballet al castell de Sant Marçal» amb la participació de la Banda de Música de l’AMCV (65 músics), la Coral de l’AMCV (40 cantaires) i el Jove Ballet de Catalunya (25 ballarins).

Podreu pensar que «tot això ja està inventat». És cert i veritat que els elements esmentats són coneguts pel públic. Però no és menys cert que aquest públic no està acostumat a trobar-se amb un espectacle d’una banda de música que utilitza un entorn tan privilegiat, amb unes propostes musicals i d’espectacle amb tants contrasts i amb una escenificació tan agosarada i moderna com la que comentem.

Així, doncs, cal incorporar als nostres plantejaments d’actes i manifestacions culturals, siguin de l’àmbit que siguin, propostes innovadores. Hem de cercar per a les nostres activitats entorns emblemàtics, singulars o diferents dels habituals fins ara. Hem d’emprar les tecnologies, la comunicació, l’escenificació, els temes o els repertoris que tenim en l’actualitat. Aquests ens han d’ajudar a defugir, en la mesura necessària i possible, unes ofertes ‘massa convencionals’. Els mitjans informàtics i audiovisuals ofereixen possibilitats no gaire costoses i que permeten uns resultats que atreuen un públic que ja coneix aquestes ofertes, però què justament per això no qualificarà d’antic o vell la proposta rebuda. També agradaran al públic, diguem-ne, més gran, perquè faran més entenedor el missatge exposat. I, sobretot, aproparà a la cultura popular i a les nostres entitats més públic i persones més joves, que rebran les nostres ofertes culturals amb un tipus de comunicació o exposició més integrades dintre de l’entorn actual.

                                                                                                                                             Josep Viana
                                                                                                                                                                          

                                                                                                                                      

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article