Opinió

Sant Jordi 2020: unes quantes reflexions

A mig i llarg termini, la crisi provocada per la COVID-19 pot ser una oportunitat per reforçar el folklore català.

Sant Jordi és una de les diades més populars de Catalunya
Sant Jordi és una de les diades més populars de Catalunya | Isaura Solé

No costa entendre perquè Sant Jordi és una diada tan popular a Catalunya, una jornada marcada en vermell en els calendaris de cada any. És una celebració que apel·la a l’amor i la cultura, les millors virtuts i eines que tenim les persones, i que a més no se circumscriu a cap ciutat o territori concret del país. És una diada que abraça els quatre punts cardinals, i que fins i tot s’ha exportat arreu del món a través de la celebració Dia Internacional del Llibre, instituïda per la UNESCO el 1995.

Enguany estem vivint un Sant Jordi insòlit, marcat per l’aïllament que exigeix el confinament. A les xarxes socials es poden llegir piulades afirmant que la COVID-19 està aconseguint millors resultats els que podria preveure qualsevol Pla de Lectura. Comentaris fets amb sorna, però que no estan mancats de raó. L’aïllament social ens obliga, en el millor sentir del verb, a tenir més temps: més temps per pensar, per imaginar, per endinsar-nos en històries de ficció, per llegir assajos que milloren la nostra comprensió del món, per instruir-nos, per captivar-nos, per -en definitiva- cultivar-nos.

Alguns pensadors auguren que l’actual crisi sanitària pot suposar un punt d’inflexió en les nostres vides. Una presa de consciència que cal enfocar les polítiques públiques en criteris de sostenibilitat; que menjar verdura de Sud-amèrica, viatjar cada tres mesos a una capital europea, vestir roba taiwanesa o comprar un mòbil a la Xina, potser no només és innecessari, sinó tampoc possible. El procés de globalització, tal com l’hem conegut els darrers cinquanta anys, potser tendeix a retrocedir.

Si aquest fenomen produeix, la nova dinàmica serà positiva per a la preservació de les manifestacions tradicionals de cada país. Les ingerències de les cultures hegemòniques sobre aquelles que tenen menys recursos mediàtics, com ara la catalana, serà menor. Aquest nou escenari que s’albira -tot i que hem de parlar en tot moment en condicional - és una bona oportunitat per enfortir les xarxes populars que mantenen el pols cultural del país. Coincidint amb la diada de Sant Jordi, en voldríem destacar dues: les llibreries i els col·lectius de cultura popular.

Des de l’ENS de l’Associacionisme Cultural Català fem una crida pública a comprar els llibres de Sant Jordi a les llibreries de proximitat. Hem de ser conscient que les llibreries no són meres “botigues de llibres”, sinó espais on moltes vegades, tot i que seria millor dit “pràcticament sempre,” es fomenta el debat i la reflexió: se celebren presentacions, s’organitzen taules rodones, es preparen cursos sobre literatura... En poques paraules: on es creen comunitats lectores. No tenim cap excusa. És important que donem suport a la xarxa de llibreries locals, sigui a través de la iniciativa Llibreries Obertes, el portal Libelista o els portals que tenien habilitats les mateixes editorials.

La cultura popular també sortirà reforçada d’un hipotètic alentiment de la mobilitat mundial. No pocs estudiosos alerten sobre les conseqüències que té la turistificació massiva en la descomposició i despersonalització dels barris, la gentrificació i la destrucció de la vida veïnal, pòsit imprescindible per a construir una cultura comunitària i enfortir les expressions tradicionals. Esperem que els efectes negatius que la COVID-19 tindrà en els col·lectius de cultura popular reverteixin, a mig i sobretot llarg termini, en un reforçament del folklore català. Amb l’empenta de tothom, segur que així serà.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article