Notícia
Un esbart efímer ballarà les danses de Manuel Oltra
L’Agrupament dels Esbarts Dansaires impulsa aquesta iniciativa, que culminarà el mes de novembre
Esbarts dansairesEn el marc de la celebració del centenari del naixement de Manuel Oltra (1922-2015), l’Agrupament dels Esbarts Dansaires vol homenatjar el mestre de la millor manera que ho sap fer: donant a conèixer les seves danses i, sobretot, ballant-les. Per això, ha impulsat la creació de l’esbart Manuel Oltra, un projecte integrat per balladors d’altres esbarts catalans i que comptarà amb quatre directors. L’esbart, que tindrà una vida efímera, es constituirà a finals de mes i actuarà al novembre en l’acte de presentació d’un CD de Musics per la Cobla, que recopilarà les músiques de les danses tradicionals arranjades pel compositor i professor valencià i barceloní.
El nou esbart Manuel Oltra està obert a totes balladors i balladores dels esbarts de l’Agrupament que s’hi vulguin apuntar. El repertori consistirà en una selecció de danses arranjades per Oltra: “Ballarem el ball de Majorales (Ulldemolins), la Quadrilla de Granollers, Valencians, Ball pla d’Alinyà, i reconstruirem el Mortis Saltatiu (dansa de la mort)”, expliquen des de l’Agrupament, i cada dansa estarà dirigida per un director diferent.
L’esbart es posarà en marxa el diumenge 29 de maig, quan farà la seva primera trobada (11h matí) al Centre Moral i Cultural del Poblenou, de Barcelona. I a partir de llavors assajarà al local diumenges al matí, durant més de cinc mesos, fins al 12 de novembre, quan estrenarà les danses durant l’acte de presentació del CD que prepara Músics per la Cobla. Serà un esbart efímer que es dissoldrà acabada la ballada.
Des de l’Agrupament destaquen que el projecte “és una oportunitat per donar a conèixer l’obra d’en Manuel Oltra i de poder ballar amb gent de diversos esbarts i veure treballar diferents directors”, i fan una crida als balladors a sumar-se a la iniciativa, a través d’aquest formulari.
Homenatge a Manuel Oltra
Amb aquesta iniciativa, l’Agrupament dels Esbarts Dansaires vol reivindicar la figura de qui va ser director, instrumentista de piano, compositor prolífic, pedagog i mestre de mestres. Oltra va néixer a València, però amb menys d’un any la seva família va traslladar-se a Barcelona, ciutat on va viure fins la seva mort. Allà estudià al conservatori Superior de Música de Barcelona, on després seria professor, catedràtic i sotsdirector.
Reconegut amb el Premi Nacional de Música, el Premi Nacional de Cultura Popular i Tradicional i la Creu de Sant Jordi, va estar molt lligat a diferents esbarts com a director musical, instrumentista i director de cobla. Oltra va ser autor d’un corpus molt extens i d’un gran pluralisme, que abraça diversos tipus de música: simfònica, cantates, peces de cambra, per a cobla i sardanes... i es va dedicar intensament al àmbit de les danses tradicionals i el de la cançó popular.
Amb 15 anys vaig tenir la sort de conèixer al mestre Manuel Oltra, ja què ballava a l'esbart Montserrat dirigit per Joan Comas, i el mestre Oltra tocava el piano en els assaigs ho dirigia la cobla en els festivals de dansa. L'any 1953 fundat Ballets de Catalunya el mestre Oltra va continuar els assaigs, ja que sempre va mantenir molt bona relació amb en Joan Comas.
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari
Atenció: com la majoria de webs, utilitzem cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació i oferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús. Més informació
Associacionisme Bestiari i Imatgeria Cant coral Castells i Falcons Catifaires Diables i dimonis Esbarts dansaires Festes i festivals Gegants Joc Tradicional Música tradicional Pastorets Patrimoni Immaterial Pessebristes Puntaires Sardanes Societats musicals Teatre Trabucaires Tres tombs Reflexió
Segueix-nos