Notícia

Les Danses Vives d'Arrel Tradicional entren a les aules

2a edició del programa de Danses Vives d'Arrel Tradicional a l'escola

Esbarts dansaires
Les escoles, un corrent de transmissió de la cultura popular
Les escoles, un corrent de transmissió de la cultura popular

Les escoles han deixat de ser simples vehiculadores de les lliçons dels llibres de text i s'han convertit en una corretja de transmissió de valors socials i culturals que transcendeixen els coneixements establerts en un currículum convencional. En aquesta nova escola, la cultura popular hi té un lloc també des de fa temps, presentant-la als estudiants no només com un patrimoni cultural del seu país, sinó també com una opció d'oci més, tal com ja ho són les arts visuals, plàstiques, la música i altres arts escèniques com el teatre o el circ.

En aquest context s'emmarca la segona edició del programa de Danses Vives d'Arrel Tradicional a l'escola, impulsat pel Departament de Cultura a través de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural i el Departament d'Ensenyament. La formació s'adreça a infants d'entre 6 i 12 anys i en el qual les entitats citades s'encarreguen de la formació a les aules, i les entitats col·laboradores, Esbart Català de Dansaires, IEA Oriol Martorell, Esbart Marboleny, Lo Planter i Esbart Dansaire de Rubí seran les encarregades de formar els mestres participants. El projecte s'emmarca en la confecció del catàleg de les danses vives de la Direcció general de Cultura Popular, que planteja una experiència amb els estudiants de primària de quatre territoris del país, amb una entitat de referència que farà les funcions formatives. L'objectiu és potenciar la tradició viva local.

Així, cada demarcació treballarà danses diferents, i els formadors proposaran les danses que es detallen a continuació juntament amb continguts que les contextualitzaran i que donaran elements per a treballar també aspectes curriculars. Amb aquesta segmentació de danses es busca que els infants aprenguin a les aules allò que els joves i adults ja practiquen en el seu temps lliure, de manera que ben aviat puguin participar activament en la vida festiva i cultural local.

Durant la primavera del 2019 s'organitzaran trobades entre els centres educatius participants en cadascun dels territoris, serà el moment de mostrar tot el que els alumnes han après i en un àmbit festiu ballar plegats. La formació dels mestres s'iniciarà aquesta tardor, a les Terres de l'Ebre, Barcelona, Ripollès i Garrotxa, el Vallès i les Valls d'Àneu. Tot plegat, amb materials que estan vinculats al currículum i, per tant, el programa no suposa un temps afegit en l'horari escolar, sinó que vol ser una altra manera de treballar els continguts.

En la primera edició diferents escoles de disseny es van encarregar de dissenyar prototips de cavallets cotoners, models que es van utilitzar pel Ball dels Cavallets Cotoners. En aquesta 2a edició les escoles de disseny dissenyaran elements associats a algun dels balls treballats.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article