Notícia

Les conclusions i experiències d'èxit del Fòrum d'Educació i Cultura Popular

AssociacionismeReflexió


“Digues i ho oblido, ensenya’m i ho recordo, involucra’m i ho aprenc”. Amb aquesta aforisme tan citat, Benjamin Franklin va voler distingir dos conceptes –ensenyament i educació—que sovint emprem indistintament, malgrat respondre a diferents naturaleses. Seguint aquesta filosofia, el Fòrum d’Educació i Cultura Popular vol evidenciar la distància que separa la transmissió de coneixements respecte l’adquisició de competències, valors i aptituds. Demostrar l’enorme poder que l’associacionisme cultural té com a eina d’enriquiment personal pels alumnes de totes les edats.

Les ponències del fòrum comptaran amb representants de tot l’espectre sociològic relacionat amb l’àmbit educatiu: acadèmics, professorat, entitats, Associació de Mares i Pares d’Alumnes i Ajuntaments. Entre el 26 i 28 de gener, tots ells se citaran a l’Auditori Biblioteca Ignasi Iglésias – Can Fabra, al centre neuràlgic de Sant Andreu de Palomar, per indagar entorn dues grans preguntes: com utilitzar la cultura popular com a eina educativa, i també la seva inversa, com i perquè s’ha de difondre el folklore als centres educatius.

Les conclusions del Fòrum d’Educació i Cultura Popular es presentaran divendres 26 entorn els quatre eixos d’anàlisi que, durant els darrers mesos, han estructurat la reflexió: Quina cultura popular? (9:30h), Cultura popular i societat plural (11:30h), Cultura popular i mitjans de comunicació (16:00h), i Cultura popular i sistema educatiu (17:45h). Elaborades per un equip multidisciplinar, les ponències plantejaran problemàtiques de gran importància i actualitat: la incorporació de noves expressions no eurocèntriques en la cultura popular, la visibilitat (o absència d’ella) que té en els mitjans de comunicació generalistes, la necessitat de posar l’associacionisme en el centre del debat sobre l’educació ciutadana, o bé la possibilitat que la cultura popular esdevingui una potent eina d’educació també pels mestres i professors.

Prenent el relleu de les ponències, concebudes com a preludi per bastir el marc intel·lectual que guiarà jornades, el fòrum donarà veu a trenta-cinc projectes educatius d’arreu del país. Trencaran el gel les ampes i els centres educatius, que durant el dissabte 26 al matí (9:30-14:00h) presentaran experiències acreditades en els col·legis, instituts i escoles de música.

A la tarda (16:00-190:30h), ajuntaments i associacions exposaran els projectes que han desenvolupat en els respectius àmbits d’influència. D’aquesta manera, el fòrum desitja demostrar que els agents educatius, lluny de circumscriure’s a l’àmbit de la formació reglada, també es troben plenament immersos en esferes no institucionals. Les presentacions de les entitats, que s’allargaran fins diumenge 28 (10:00-13:00h), comptaran amb la intervenció de l’Associació Catalana de Puntaires, la Confederació Sardanista de Catalunya, l’Esbart Català de Dansaires, la Casa dels Entremesos i la Federació de Diables de la Ciutat de Barcelona, entre altres.

Podeu consultar el programa del Fòrum d’Educació i Cultura Popular en aquest enllaç

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article