Notícia

Els cants oblidats prenen el protagonisme en els Diàlegs Culturals

ReflexióMúsica tradicional

El proper divendres 18 de març a les 18:30h, al Centre de Cultura Popular i Tradicional de Lleida, es durà a terme una nova sessió dels Diàlegs Culturals, organitzats per l’associació Aurembiaix. En aquest cas, Amalia Atmetlló i Ester G. Llop parlaran sobre Cants religiosos de tradició oral de Setmana Santa.

Al llarg de deu anys les joves historiadores i musicòlogues lleidatanes han investigat els cants religiosos de tradició oral, tant al Pirineu com a la plana ponentina. Fruit de la seva recerca n’és la publicació recent de l’obra Los Cantadors. Cants religiosos de tradició oral de les Garrigues, el Segrià, la Noguera, el Pla d'Urgell i l'Urgell (Barcelona, 2015), de la qual en són coautores juntament amb Jaume Ayats, músic, professor d’etnomusicologia i director del Museu de la Música de Barcelona.

Una llarga tradició històrica

Als Diàlegs Culturals, Amalia Atmetlló i Ester G. Llop exposaran els descobriments que han trobat al llarg de l’estudi, com ara que a molts pobles de les comarques lleidatanes s’ha conservat, encara bastant àmpliament, un repertori de cants polifònics en llatí, de llarga tradició històrica (probablement podria situar-se’n l’origen al segle XVII), transmesos oralment de generació en generació, i vinculats a les celebracions de setmana santa: oficis litúrgics i processons, sobretot.

Això ens apropa a una tradició històrica pròpia de “fer música” per setmana santa, més enllà de les conegudes “caramelles” de Pasqua o de formes instrumentals d’acompanyament processional. La conferència del divendres 18 de març a les 19.30h al Centre de Cultura Popular i Tradicional de Lleida (C/ Sant Martí s/n. Baixos de l’Església de Sant Martí, serà una oportunitat de redescobrir unes maneres de cantar, de viure el cant i d’expressar-lo que, tot i ser força corrents a casa nostra, han viscut un ostracisme públic recent fruit del desconeixement i de la manca de valorització per part dels cànons acadèmics contemporanis.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article