Entrevista

S. Cardús: "Els Premis Antoni Carné han d’impulsar la renovació de les entitats"

Segona entrega de l’Especial Premis Antoni Carné de l’Associacionisme Cultural Català, que se celebraran el proper 21 de març a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm. Amb aquesta sèrie, l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català vol homenatjar la figura d’Antoni Carné, president-fundador de l'entitat editora de Tornaveu, i reflexionar sobre el moment actual del teixit cultural de base.
 
Salvador Cardús no necessita presentació. Doctor en Ciències Econòmiques (1981), ha estat un dels grans introductors de la sociologia a Catalunya. A través de diferents camps d’anàlisi (immigració, educació, polítiques culturals...), ha estudiat la noció d’identitat a les societats contemporànies. Actualment, Cardús és patró de la Fundació Paco Candel, membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans i membre del Consell Assessor per la Reforma Horària de la Generalitat de Catalunya.
 
Cardús destaca la importància de les xarxes de sociabilitat informals per combatre la influència i el poder de les grans corporacions comunicatives. En aquest sentit, reconeix la importància d’Antoni Carné com una persona clau a l'hora de “vèncer les hegemonies mediàtiques que ens victimitzaven, acovardien i paralitzaven” com a poble.  Els premis batejats amb el seu nom, destaca, han de premiar les organitzacions que hagin demostrat la seva voluntat de renovació.
 
 
Heu elogiat la figura d’Antoni Carné com una persona que, gràcies al seu voluntarisme, aconseguí trencar l’hegemonia mediàtica dels grups comunicatius castellanocèntrics?  
 Algun dia s’haurà d’estudiar com ha estat possible que l’aspiració a la independència s’ha estès malgrat l’hegemonia mediàtica de l’unionisme i l’esforçada neutralitat dels mitjans públics. Però ara ja sabem que la gran força de resistència a la propaganda unionista ha estat el voluntarisme associatiu del que Antoni Carné va ser un destacat representant.
 
En un món dominat per les tecnologies 2.0, paradoxalment vivim l’enfortiment de la cultura popular. Com interpreteu aquesta tendència?
 Massa sovint s’han percebut les innovacions tecnològiques com el final de les anteriors tecnologies de la comunicació. Ben al contrari, les més noves solen reforçar el paper de les anteriors. Així, la televisió ha reforçat el cinema, ni que sigui afegint noves formes –com ara les sèries-; i la imatge digital ha multiplicat la pràctica de la fotografia; i les xarxes han reforçat tant l’escriptura i la lectura com els llaços comunicatius. De la mateixa manera, les tecnologies 2.0 són útils per a la difusió de la cultura popular, convertint-se, a més, en nova cultura popular.
 
Com a sociòleg, sovint heu destacat la importància de l’associacionisme de base. La presència d’un òrgan de tercer nivell, com és l’ENS de l’Associacionisme Cultural Català, quina incidència pot tenir en la vida política del país?
 El que és cert és que la cultura popular no pot sobreviure amb eines antigues, que paradoxalment, podríem mantenir-ne la dimensió tradicional, però perdríem el caràcter popular. Vull dir que per seguir sent popular, la cultura que es produeix des del món associatiu ha de saber incorporar noves formes d’organització, ha de saber  “globalitzar-se” ocupant tot l’àmbit nacional per aconseguir un reconeixement que la faci interessant i necessària. I l’ENS serveix per a tot això, i més.
 
 Quina repercussió tindran els Premis Antoni Carné per al teixit associatiu català?
 Caldria que els premis sobretot es vinculessin a projectes reeixits de cultura popular, de manera que servissin d’exemple per a futures iniciatives. És important el reconeixement que obtingui el premiat, però encara més l’impacte en la renovació de les organitzacions i les seves capacitats comunicatives. Se n’hauria de potenciar la seva força exemplar.



ESPECIAL PREMIS ANTONI CARNÉ DE L'ASSOCIACIONISME CULTURAL CATALÀ
Entrevista a Josep Viana, president de l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català

Els Premis Antoni Carné de l'Associacionisme Cultural Català són possibles gràcies a la implicació de BBVA CX i Fundació Antigues Caixes Catalanes, col·laboradors principals del certamen, i el patrocini de Previsora General, Estrella Damm, Arç Cooperativa i Fundació Catalunya Cultura. 
 



 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article