Àlvar Andrés

Àlvar Andrés

Periodista i realitzador audiovisual - Equip de redacció Ens de l'Associacionisme Cultural Català

Reportatges


9/11/2017

Millorar la principal eina d’un director de banda

Miguel Etchegoncelay dóna indicacions a un dels directors de la classe magistral.


La jornada de directors s'ha dut a terme al Teatre-Auditori de l'Hospitalet de l'Infant.


La jornada ha estat maratoniana pels músics de les bandes de la Cala de l’Ametlla de Mar i la Banda Municipal Clau de Vent de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant


La jornada ha acabat amb un concert obert al públic on els directors han dirigit moviments de le sobres treballades.



etiqueta bandes de música, Federació Catalana de Societats Musicals






"A la vida hi ha tres coses que són difícils que acabin bé: una relació de parella, una guerra i un compàs d'amalgama", comenta el director de música Miguel Etchegoncelay, i també mestre de directors. L'explicació la dóna damunt l'escenari del Teatre Auditori de l'Hospitalet de l'Infant (Centre Cultural Infant Pere), amb ell hi ha una formació integrada pels músics de les bandes de la Cala de l'Ametlla de Mar i la Banda Municipal Clau de Vent de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant i un conjunt de directors que durant aquest dia, dissabte 4 de novembre, són els seus alumnes. És la 1a Jornada per a directors de banda de música, organitzada per la Federació Catalana de Societats Musicals.

La jornada ha començat a les 9h del matí i després d'una classe teòrica en una aula del Centre Cultural Infant Pere, els directors, que avui són alumnes, s'han trobat amb els músics de les dues bandes i a l'Auditori s'ha realitzat el gruix de la jornada, anomenada classe magistral, però que ha tingut més de taller, ja que cada director ha gaudit d'indicacions individualitzades per part d'Etchegoncelay. Cadascun dels directors ha tingut l'oportunitat de pujar al faristol i dirigir els músics, posant en pràctica les indicacions i consells del director argentí, establert al territori fronterer d'Estrasburg, des d'on es mou a través de països; dirigeix bandes d'Alemanya, França i Suïssa, a més de ser professor de direcció de conjunts instrumentals i director de l'Orquestra i Banda Simfòniques del Conservatori d'Estrasburg. Dirigir és decidir i per a decidir cal provar variacions. "Rikudim és una cançó popular jueva, i en les cançons populars, sempre hi ha un acompanyament, has de trobar la distància adequada en què la melodia i l'acompanyament rítmic sumin entre ells i no es faci un garbuix", explica ara a un director que després de provar diverses de les anotacions d'Etchegoncelay deixarà pas a un altre que treballarà un dels moviments de Persis de James L. Hosay.

"El director d'una banda de música és una figura central en un poble, se situa entre públic i músics, si les bandes tenen escola, sovint també entre pares i alumnes, entre institucions... en definitiva, és una activitat molt complexa, sovint solitària i que demana de moltes competències culturals, teòriques, pedagògiques i fins i tot diria que sociològiques", explica en la pausa per al dinar Etchegoncelay. Després d'una primera part en què s'ha treballat com aprendre a llegir una partitura amb l'objectiu de revelar-ne tots els secrets, un cop ja amb els músics s'ha treballat sobretot la gestualitat, i en les hores de després de la pausa es continuarà així. "La gestualitat és l'eina principal del director, dirigir és un treball de llarg rumb, i el director ha de dominar el gest, en un concert els músics no només han de saber on han de tocar, sinó com ho han de fer", resumeix el director i professor de bandes que afirma conèixer la realitat associativa de les bandes. A la regió francesa d'Alsàcia, la que se situa més a l'est, així com la zona veïna d'Alemanya i el nord de Suïssa, és a dir, els territoris per on més es mou el director argentí, hi ha una sòlida tradició de bandes de música amb un model associacionista.

De l'assaig a la posada de llarg dels coneixements

La jornada és maratoniana, sobretot pels músics, que des de la nit anterior han assajat les obres escollides per tal que els directors aprenguin i perfeccionin la tècnica gràcies al mestratge d'Etchegoncelay. Els llavis dels músics de vent, cap a les sis de la tarda es comencen a notar, els avantbraços dels percussionistes, també. Però encara queda la culminació de la jornada: un concert obert al públic. Traient-se el cansament, els músics de la Cala de l'Ametlla de Mar i la Banda Municipal Clau de Vent de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, es canviaran la roba, pròpia d'entretemps, concepte en greu retrocés, per un conjunt més homogeni de camisa i pantalons negres, que amb el daurat dels instruments i la contribució dels focus els farà lluir.

El pati de butaques, que durant tot el dia ha estat buit, s'omple de públic. Els directors, que han participat en la classe magistral, tenen tots els elements disposats: músics, escenari, llums. Cadascú dirigirà un moviment de les diverses obres que han treballat al llarg del dia. Al final del concert, un cop pugin tots damunt l'escenari, els directors oferiran mostres d'agraïment vers Miguel Etchegoncelay. Dirigir pot ser un ofici solitari, és important comptar amb bon mestres.

Comentaris

#1
Josep Viana - Cerdanyola del Vallès
10 de novembre de 2017, 13.58 h

Bona descripció de l'activitat de dirigir una banda de música i dels conceptes que envolten aquesta manifestació cultural. Molt bons també els comentaris d'Etchegoncelay: el missatge del Mestre és molt important pels músics i en el resultat final.
La qualitat de la música de les bandes catalanes és objectivament molt bona. I encara ho serà més amb inicitatives com aquesta.
Felicitacions a tots plegats.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0

5 -10 -20 -tots
1



Comenta

El comentari s'ha enviat correctament i està pendent de validaciò.





Els membres de l'ens

SUBSCRIU-T'HI!

Avís legal
En compliment de la Llei de Serveis de la Societat de la Informació i de Comerç Electrònic i de la Llei Orgànica de Protecció de Dades us informem que si no desitgeu continuar rebent el nostre butlletí informatiu, us podeu donar de baixa de la nostra base de dades a través d'aquest formulari.

Redacció:

Carrer València, 558, 6è 1è
08026 Barcelona.
Telèfon: 932 691 042
info@tornaveu.cat
www.tornaveu.cat

Consell editorial:

Director: Joan-Ramon Gordo

Gemma Aguilera, Pere Baltà, Oriol Cendra, Enric Cirici, Èric Jover, Joan Maluquer, Josep Santesmases i Josep Viana.

Correcció lingüística:
Àlvar Andrés.


Col·laboradors de TORNAVEU

CC BY NC




Els Premis Antoni Carné de l'Associacionisme Cultural Català reben la implicació de:

Fundació Antigues Caixes Catalanes BBVA CX

I la col·laboració de:

Previsora General Damm Arç Cooperativa fcc

L'Ens de l'Associacionisme Cultural Català, editor de Tornaveu, ha rebut l'ajut de: