Edicions anteriors

logolateralfort1

Núm. 7  (1 -14 març del 2010)

Recomaneu-ho a un amic!


www.tornaveu.cat

Redacció:
 Pl. Víctor Balaguer, 5. Casal Clavé
 08003 Barcelona.
Telèfon: 932 691 042
info@tornaveu.cat

Consell editorial: Pere Baltà, Antoni Carné, Enric Cirici, Joan-Ramon Gordo, Èric Jover i Joan Maluquer

line

SUMARI

Editorial: El Peccat genera preocupació entre les associacions culturals

Bústia: El Carxe també existeix

Entrevista: «L’activitat personal maçònica de creixement se simbolitza a través del treball de la pedra»,
Antoni Castillo, Gran Mestre del Gran Orient de Catalunya

Tribuna: La llengua no és cap barrera, Miquel Reniu
 
Articles:
Govern de funcionaris,
Enric Cirici
Qui estima la llengua la fa servir, Quim Gibert
L’Espona, centre de la dansa nacional catalana, Carme García Lorés

Associacions:
Assemblea de l’Ens a la Fundació La Roda

La Federació de Cors de Clavé i l’Associació Rauxa, guardonades amb el Memorial Candel

Referents:
L’Eco de Sitges i la nissaga Soler, exponents de la premsa local

S’ha dit...
Fa un quart de segle que vam perdre Salvador Espriu

El món editorial a la Catalunya Nord

 Revistes:
VI Premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat

La revista Som es renova
 

NOTICIARI

Acte inaugural del 25è aniversari de la Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya

“El vi fa sang” de Salvador Balcells

La banda de música de la Unió Filharmònica d’Amposta organitza un nou concert be- nèfic del cicle “La Fila amb…”

Congrés Observar les fronteres, veure el món

Presentació del llibre Crits de dolor... no els sentiu? de Sefa Amell

Els Castells superen un pas més en el procés de declaració com a Patrimoni de la Humanitat

Antoni Carné, president de l’Ens de Comunicació Associativa a GràciaMonTV

Dóna corda al Català, vine a Perpinyà: Dictat 2010

L’Associació Romanesa de Catalunya ASOCROM, celebra la festa del Martisor

Concert de gospel en benefici dels damnificats pel terratrèmol d’Haití

Estrena del muntatge "Enllà del temps, Barcelona i la Setmana Tràgica 1909-2009

SÍNTESI, emocions en dansa
 
 

ARTICLES

Govern de funcionaris
 


És terrible per a un país tenir un govern en què pràcticament tots són exfuncionaris, polítics que mentalment no es mouen del seu ambient històric: els despatxos, els nombrosos expedients que corresponen sovint a filigranes equilibrades entre les forces polítiques del poder i que moltes vegades esdevenen resolucions contradictòries entre si. Però aquest és el terreny en què se saben moure els que no han trepitjat mai cap iniciativa autònoma. I tot el que no sigui remenar expedients protocol·laris, ho consideren problemes d’èpica que no entenen ni valoren. Tot el problema que tenen és que quedin assegurades les possibles responsabilitats encara que els problemes restin mal resolts. Algunes vegades han de representar posicions simbòliques amb posat seriós i solemne, perquè l’ofici ho reclama, però sense sentir cap vibració. El càrrec obliga a complir amb l’expedient per a adquirir una honorable titulació.

Poder_3El problema és que un país mal girbat per la història i per l’existència d’una potència que li vol mal no pot badar ni permetre’s el tarannà funcionarial. I amb un govern de funcionaris que no s’adona de res, ni sap com resoldre problemes que no siguin moure expedients, la decadència està assegurada. El criteri que impera és el de fer política de despatx, que és l’àmbit que coneixen els nostres polítics/funcionaris. El problema és que els nostres problemes són molt més seriosos per limitar-se a administrar, ja que són d’indole patriòtica i nacional i, per això, fa falta un horitzó de futur impregnat d’èpica. És evident que cap funcionari no serveix per a encarrilar els problemes d’identitat i dignitat que patim. A més, la majoria que ocupen càrrecs a l’administració catalana són directament i indirecta d’obediència espanyola. Deia en un sopar amb empresaris, fa menys d’un any, el primer tinent d’alcalde de Barcelona: “El nostre problema de manca d’aigua l’ha d’arreglar el govern central.”

Això només pot millorar amb l’autonomia política a l’hora d’anar a votar. Per això, la reforma de la llei electoral és indispensable i urgent si volem deixar d’elegir els funcionaris que posen els partits en les llistes tancades. Com deia el polític José Zaragoza, “els socialistes guanyarem, posem qui posem”, i tenia raó mentre l’electorat no tingui alternatives més atraients. Fins ara el resultat ha estat pervers per a qui vol exercir el poder del vot i es troba amb la paradoxa que qui el recull fa d’ell maniobres que condueixen a convertir les llistes guanyadores o perdedores en funcionaris que premen el vot al Parlament segons mana l’amo, el partit. Vot que sovint no representa els interessos que va votar el ciutadà. Tots els diputats elegits han de donar la cara política i no desaparèixer com ara s’esdevé, que entren a formar el cos de funcionaris fidels al partit. Tots sabem que és indispensable acabar amb les llistes tancades que despersonalitzen i treuen la responsabilitat amb el seu elector, camuflats en un magma polític dominat pel partit; cosa que els fa funcionaris desconeguts. No hi donem més voltes, per a canviar hauríem de començar per convertir els alts funcionaris polítics, els diputats, en responsables personals davant els seus electors. Suposo que és molt difícil de fer, però és indispensable si perseguim la col·laboració ciutadana.

                                                                      

Enric Cirici
                                          


PROPOSTES DE CULTURALS


Org_Territori_w
  Lectura: L’organització del territori, un repte per al segle XXI? Universitat Catalana d’Estiu



roure_w

Vi: Blanc de Roure 2007
(Caixa de 6 ampolles).




       LadonadesantPere_w     
      Lectura: La dona de Sant Pere i altres oblits de l’Església. Fragmenta Editorial.




 Mar_Griera_w1
    
Conferència: Diversitat religiosa i immigració a Catalunya. Maria del Mar Griera.