Joan Morros

Joan Morros

Dinamitzador cultural. Coordinador de l'associació cultural El Galliner de Manresa

Tribuna


19/4/2017

Com captar nous públics?






La Coordinadora de Pastorets de Catalunya em va convidar el dissabte 8 d'abril a fer una xerrada sobre aquest tema a la Palma de Cervelló com a activitat prèvia a la seva assemblea anual. Interessat i motivat per aquest tema, hi vaig accedir gustosament. Aquestes són algunes de les idees que els vaig trametre amb l'objectiu de provocar la reflexió i el debat en els seus grups. De fet, la preocupació per captar nous públics no és exclusiva dels grups de Pastorets que hi ha a Catalunya. En el món de les arts escèniques, siguin d'àmbit amateur o professional, la captació de nous públics és motiu de debat i de reflexió.
 
La clau és la comunicació
Tret d'alguns espectacles que no necessiten comunicació, perquè són coneguts de tothom, els programadors de teatre sabem que la comunicació és gairebé tant important com la mateixa programació. Soc del parer que, de la mateixa manera que dediquem grans esforços a buscar i seleccionar els millors espectacles, hem de ser també molt curosos en com els presentem, com els promocionem i com en fem publicitat. En un món en què l'oferta d'oci i entreteniment és cada vegada mes àmplia, convé pensar molt bé com expliquem o oferim les nostres propostes culturals, que inevitablement entren en competència amb la resta d'ofertes.

Farem un repàs dels diversos mitjans de comunicació que tenim a l'abast i obrirem un debat sobre els usos que en fem i la seva valoració en termes d'eficàcia.

1.- Publicitat: cartells, octavetes, pancartes, banderoles... Quants cartells fem? On els pengem?, On repartim les octavetes? Qui les reparteix? Ens porten públic les pancartes?

2.- Mitjans de comunicació convencionals i gratuïts: En la majoria de pobles i ciutats de Catalunya tenim revistes gratuïtes o de pagament, diaris, ràdios municipals o comercials, informatius municipals, en alguns casos televisions locals... Les eines per tenir-hi presència són les notes de premsa, les rodes de premsa, els reportatges, les entrevistes, l'agenda...

3.- Mitjans de comunicació convencionals de pagament: Anuncis en revistes i diaris. Possibilitat de fer intercanvis amb entrades. Falques de ràdio. Espots de televisió.

4.- Mitjans digitals: Des de fa uns anys l'aparició d'internet ha trasbalsat els mitjans de comunicació i han aparegut tot un seguit d'eines de comunicació que arriben amb molta facilitat a tots els públics: Diaris digitals, les xarxes socials: Twitter, Facebook, Instagram i Youtube són les mes utilitzades. Les webs i els blocs. Els missatges per e-mail.

5.- La venda d'entrades: Durant molts anys la venda d'entrades dels espectacles es feien de forma manual i artesana: un plànol de la platea, uns talonaris i un lloc de venda. En alguns casos es podia accedir a una de les dues plataformes de venda d'entrades que existien al país: ServiCaixa o TeleEntrades. Els inconvenients per accedir-hi eren el cost del servei i no poder disposar de les dades dels compradors.
En els darrers anys això ha canviat radicalment. L'aparició de diferents plataformes de venda d'entrades ha reduït el cost del servei i sobretot, i això és molt important, ha permès tenir algunes dades de les persones que compren les entrades: el seu nom, el seu correu, el seu lloc de residència...

6.- La Base de dades dels nostres espectadors. Tenir el nom i l'adreça de les persones que venen al nostre equipament és molt important. Les butlletes que els posem a l'abast a l'entrada del teatre tenen aquesta funció. Però si ens creiem que és una qüestió important hem de dedicar-hi algú que les doni i sobretot que les reculli. Si utilitzem una plataforma de venda d'entrades, aquesta informació l'obtenim de forma molt més senzilla. Si tenim les dades dels usuaris, com per exemple el seu e-mail, ens hi podem comunicar amb molta més facilitat i gratuïtament

7.- Preus de les entrades. Aquest és un punt també molt interessant que val la pena pensar bé. Les opcions són moltes:  preu únic, preus per edats (nens, joves, tercera edat...), preu per ubicació (platea, primer  pis); preu per grups, descomptes (socis, TR3SC, biblioteques), promocions...
 
Conclusions:
Tots aquests temes i alguns que no hem tractat, com la dinamització, haurien de ser motiu de debat en el si de cada grup de Pastorets abans de començar una nova edició. La meva proposta és que no sigui només un tema a pensar per una o dues persones responsables de la comunicació, sinó que hi puguin participar el màxim de persones que formen el col·lectiu (els actors i actrius, els tècnics, els maquilladors, els socis...). 

La comunicació és una peça clau. Tothom comunica: la persona que contesta al telèfon, la persona que talla les entrades, els acomodadors, els tècnics... i evidentment la qualitat dels espectacles. Hem de fer que els espectadors quan venen als nostres equipaments es trobin com a casa.


Comentaris


No hi ha cap comentari



Comenta

El comentari s'ha enviat correctament i està pendent de validaciò.





Els membres de l'ens

SUBSCRIU-T'HI!

Avís legal
En compliment de la Llei de Serveis de la Societat de la Informació i de Comerç Electrònic i de la Llei Orgànica de Protecció de Dades us informem que si no desitgeu continuar rebent el nostre butlletí informatiu, us podeu donar de baixa de la nostra base de dades a través d'aquest formulari.

Redacció:

Pl. Víctor Balaguer, 5. Casal Clavé
08003 Barcelona.
Telèfon: 932 691 042
info@tornaveu.cat
www.tornaveu.cat

Consell editorial:

Director: Joan-Ramon Gordo

Gemma Aguilera, Pere Baltà, Oriol Cendra, Enric Cirici, Èric Jover, Joan Maluquer, Josep Santesmases i Josep Viana.

Correcció lingüística:
Àlvar Andrés.


Col·laboradors de TORNAVEU

CC BY NC




Els Premis Antoni Carné de l'Associacionisme Cultural Català reben la implicació de:

Fundació Antigues Caixes Catalanes BBVA CX

I la col·laboració de:

Previsora General Damm Arç Cooperativa fcc

L'Ens de l'Associacionisme Cultural Català, editor de Tornaveu, ha rebut l'ajut de: