Tornaveu
L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) i la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals en Català

Dues iniciatives complementàries per potenciar les empreses editores de mitjans d’informació dels territoris de parla catalana.

L’Associació Catalana de Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals (ACPG) és des del passat setze de maig l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), perquè, com va dir a l’assemblea el seu President, el Sr. Alfons Udina, el canvi respon a l’evolució de l’entitat, que cada cop agrupa més tipus de mitjans i el fet de ser gratuït “no és un tret diferencial dels associats”. A més a més, l’associació, tot i la crisi, no ha parat de créixer en associats i amb aquest nou nom vol “avançar-se als canvis que pensem que hi haurà en el futur mapa de mitjans d’informació del país”.

La ara ja antiga ACPG va evolucionar des de l’inici amb el sector, les noves tecnologies i les demandes dels editors. Va néixer l’any 1997 com a associació només de premsa gratuïta auditada, uns anys després es va obrir al conjunt de la premsa gratuïta de Catalunya, Balears, Andorra i el País Valencià. I des de l’any 2007 va ser també l’associació de mitjans digitals del nostre país. De fet, actualment l’associació està formada pràcticament pel mateix nombre d’associats de premsa gratuïta que de mitjans digitals. A més a més, alguns dels editors associats han fet evolucionar progressivament els seus mitjans cap a noves modalitats adaptades a les noves plataformes de comunicació: mitjans digitals que es plantegen d’obrir una versió prèmium, televisió digital, etcètera, sense deixar de parlar dels nous formats de mitjans d’informació que aviat apareixeran en modalitat tauleta, telèfon intel·ligent, entre d’altres. Uns canvis tecnològics als que l’associació es vol adaptar i cap els quals vol acompanyar els editors associats.

És per aquest motiu principal, adaptar-se al futur, que l’ACPG ha canviat de nom: “AMIC – Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació” en la darrera assemblea celebrada a Mataró. Des de l’associació es veu en aquest nou nom un concepte més plural i ampli que defineix millor els mitjans que s’editen i s’editaran en els propers anys, a més el nom té un so agradable, positiu i fàcilment recordable. I perquè serà una eina que els permetrà de representar millor els empresaris editors de l’associació davant els seus productes informatius actuals i els nous que vindran.

El nom AMIC té per a l’Associació una anècdota històrica que referma l’encert com a substitut del nom de la històrica Associació Catalana de Premsa Gratuïta. L’1 de gener de 1938 va aparèixer el primer número d’AMIC, que era, segons el subtítol, una “publicació quinzenal per a l’espai del soldat de l’Exèrcit de la República, editada pels Serveis de Cultura al Front del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya”. Eren vuit pàgines a quatre columnes, de format 450 x 320 mm, que era repartida gratuïtament. AMIC va aparèixer fins al desembre del 1938.

Una segona iniciativa, que també s’ha aprovat en l’Assemblea de l’AMIC, és la proposta d’Acta Fundacional de la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals en Català, que ja compta amb el suport de les assemblees de les altres dues associacions fundadores, l’ACPC (Associació Catalana de Premsa Comarcal) i l’APPEC (Associació de Publicacions Periòdiques en Català).

Aquesta nova Federació vol agrupar tota la premsa, revistes i mitjans digitals en llengua catalana. Les tres entitats, tot i que per a determinats temes tenen interessos semblants i en altres defensen posicions i interessos diferents, han estat capaces, amb l’aprovació de l’Acta Fundacional de la Federació, de mostrar un alt grau de responsabilitat i visió de futur.

L’objectiu bàsic d’aquesta nova entitat, que representarà més de 500 capçaleres en català, és donar resposta als reptes de futur immediat dels editors, actuar com a patronal del sector i defensar i donar visibilitat a la realitat d’aquest col·lectiu i al seu paper com a estructura fonamental de dinamització, difusió i normalització de la llengua i la cultura del país.

Les associacions desenvoluparan projectes transversals que beneficiïn el conjunt d’editors, com per exemple són: la Nit de les Revistes,la Premsa i els Digitals en Català, el Quiosc i l’iQUIOSC.cat, el banc de continguts digitals, etc.

A més a més, la federació treballarà per tal d’aconseguir la col·laboració amb altres entitats dels territoris de parla catalana i, al mateix temps, les tres entitats constituents volen anar més enllà de la suma d’audiències, d’empreses editores i continguts, amb un objectiu social rellevant, donar visibilitat a un nombre significatiu de catalans i catalanes que entenen i interpreten el seu univers informatiu a partir d’aquests mitjans d’informació.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa